Crowdfunding: 6 succesfactoren

Crowdfunding kan een succesvolle rol spelen bij de financiering van een project of onderneming. In welke mate, hangt af van een aantal factoren.

Het bedrijfsmiddel als belangrijkste onderpand voor financiering

De bank wordt als kredietverschaffer van ondernemingen steeds terughoudender. Zeker bij jonge bedrijven en lagere kredietsommen. En toen was daar crowdfunding. Deze alternatieve kredietvorm heeft in slechts een paar jaar tijd een eigen succesvolle positie in het kredietlandschap verworven. 

Steeds meer ondernemers nemen hun toevlucht tot crowdfunding, maar lang niet ieder project leent zich voor crowdfunding. Het succesvol aanwenden van crowdfunding als (aanvullende) financieringsvorm is uiteraard afhankelijk van een aantal kritische factoren. Voldoet jouw project of onderneming hieraan, dan maak je goede kans van slagen. In onze whitepaper over crowdfunding bespreken we de belangrijkste zes succesfactoren.

De whitepaper is een uitgebreid document van 17 pagina’s met daarin twee praktijkcases, concrete stappenplannen en alle informatie om jouw crowdfund-actie tot een succes te maken.

Deze whitepaper geeft je antwoord op vragen zoals:

  • Leent jouw project zich voor crowdfunding?

  • Wat zijn de 6 succesfactoren voor crowdfunding?

  • Wat staat er in een investeringsmemorandum?

  • Welk crowdfunding-platform is geschikt voor jouw project?

  • Welke stappen moet je doorlopen om een crowdfund-actie te starten?

Download onze whitepaper (pdf) en zet de eerste stap naar een succesvolle crowdfund-actie.

Download whitepaper

    Case: biomassaketel in Maasbree

    Wouter Moerman leidt Kwekerij Moerman, een vleestomatenkwekerij gevestigd in Maasbree (Limburg). Vanwege de hoge onkosten voor energie besluit hij in 2015 op zoek te gaan naar alternatieve manieren om zijn kassen te verwarmen. Na diverse gesprekken met energieleveranciers, richt hij zich op de aanschaf van een biomassaketel die zijn bedrijf onafhankelijk kan maken van aardgas. Maar hoe de ketel te financieren als de bank de sprong niet aandurft? Crowdfunding bood uitkomst.

    De verwarming van tomatenkassen is een kostbare zaak. Wouter: ‘We verwarmen onze kas momenteel met een gas-warmtekracht-koppeling en een gasketel. De energiekosten daarvan zijn een aanzienlijke onkostenpost voor de kwekerij.’ 

    Lees meer over deze case in onze whitepaper

    Crowdfunding als marketingtool

    Steeds meer ondernemers zoeken voor de financiering van hun onderneming of (duurzaam) project hun toevlucht tot crowdfunding. Terecht, en veelal met succes. Terecht, omdat crowdfunding zich in de afgelopen jaren heeft bewezen als een solide, alternatieve financieringsvorm. Toch zijn veel ondernemers nog terughoudend waar het crowdfunding betreft. Onterecht!

    ➜ Lees meer over crowdfunding als marketingtool

    GREENING FINANCE

    Meer informatie?

    Wil je meer informatie over crowdfunding? Of ben je op zoek naar iemand die je hierbij kan begeleiden. Stuur ons een bericht en je krijgt binnen één werkdag antwoord.

      Naam *

      Bedrijf *

      E-mail *

      Telefoonnummer *

      Vraag *


      Elke maand onze laatste artikelen ontvangen?

      Meld je aan voor onze nieuwsbrief ➜