De Nederlandse banken doen het weer goed. Zeker als je de jaarcijfers bekijkt die deze maand verschenen. Neem de Rabobank: 12 procent meer nettowinst in 2018 ten opzichte van 2017. Mooi! Maar om deze winst te behalen, moest deze – van oudsher lokale – bank wel 13 filialen sluiten. De overige vestigingen bieden nog slechts een uitgekleed pakket aan diensten. Daar staat tegenover dat je als consument wel 24/7 online terecht kunt. Een goede ontwikkeling? Niet voor ondernemers…  

Ondernemers die vandaag de dag krediet nodig hebben voor hun (– al dan niet startende – ) onderneming staan voor een interessante uitdaging. De traditionele bank verdwijnt meer en meer uit het straatbeeld en daarmee ook de bankadviseur, doorgaans hét aanspreekpunt voor ondernemers. Voor het aanvragen van hun broodnodige krediet zijn die daarmee steeds meer aangewezen op online – gestandaardiseerde en geautomatiseerde – kredietaanvraagformulieren.

Financiering is mensenwerk
Is dit erg? Ja. Want het is jammer dat ondernemers met visie niet meer de tijd en ruimte krijgen om een goed – misschien wat complex – ondernemersidee uit te leggen aan mensen die dat idee daadwerkelijk snappen. Behoeft hun (innovatieve) product of dienst wat extra uitleg, dan zorgen scherpe, online algoritmes er al snel voor dat ze niet in een klassiek financieringsplaatje passen en daarmee buiten de kredietboot vallen…

Waar moet je het geld zoeken als de bank ‘nee’ zegt?

Alternatieve kredietvormen broodnodig voor (kleinere) ondernemers

Uiteraard heeft het verdwijnen van de traditionele krediethegemonie van de banken ook zijn goede kanten. Het ontstaan van alternatieve financieringsmogelijkheden, bijvoorbeeld. Zo wint lease in Nederland aan populariteit. Leasemaatschappijen zijn – in tegenstelling tot banken – uiterst concurrerend en benaderbaar. Bovendien verlenen ze krediet in relatief korte tijd. Maar wel tegen een behoorlijk prijskaartje. En alleen met stevige bedrijfs-assets als onderpand.

Ook crowdfunding is booming: direct contact tussen investeerder en ondernemer. Mooi. Maar vind als ondernemer maar eens de tijd en aandacht om het juiste platform te vinden om je product of dienst succesvol aan te bieden bij geïnteresseerde investeerders.

Oerwoud aan financieringsmogelijkheden

Door de terugtrekkende beweging van banken als traditionele kredietverschaffers kunnen ondernemers van vandaag kiezen uit legio financieringsmogelijkheden: factoring, kredietplatforms, private equity, informele investeerders, leverancierskrediet, noem maar op. Ook als ze geen ‘simpele’ zekerheden kunnen bieden, als vastgoed of machines. Daarmee ontstaan er steeds meer loketten waar je als ondernemer voor financiering van (een deel van) je kredietbehoefte kunt aankloppen. Ieder met z’n eigen rol en kijk op de onderneming of het project en de daarmee gepaard gaande zekerheden. En juist daar wringt de schoen. Want waar moet je het als ondernemer zoeken als je je zekerheden maar één keer weg kunt geven?

Kies voor een onderbouwde financieringsaanvraag

Het antwoord op bovenstaande vraag is even obligaat als legitiem: bij mensen die het snappen. Mensen die hun weg weten te vinden in een versnipperd financieel landschap en er lol, tijd en zin in hebben om een project of onderneming verder te brengen. Loop in ieder geval niet ‘zomaar’ een rondje langs verschillende kredietverschaffers. Daar heb je als gedreven ondernemer gewoon geen tijd voor.

Een goed verhaal en een daaraan gekoppelde heldere en onderbouwde financieringsaanvraag gaan je verder helpen. Wat is jouw financieringsvraagstuk? Wij helpen je graag verder.
➝ Neem vrijblijvend contact met ons op
➝ Of bel naar 020-6157000

Elke maand onze laatste artikelen ontvangen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief ➜