Crowdfunding als marketingtool

Steeds meer ondernemers zoeken voor de financiering van hun onderneming of (duurzaam) project hun toevlucht tot crowdfunding. Terecht, en veelal met succes. Terecht, omdat crowdfunding zich in de afgelopen jaren heeft bewezen als een solide, alternatieve financieringsvorm. Toch zijn veel ondernemers nog terughoudend waar het crowdfunding betreft. Onterecht!

Op de markt van het vinden van alternatief ondernemerskrediet, zien we momenteel een vreemde paradox. Aan de ene kant staan crowdfunding-platforms te springen om weloverwogen ondernemersideeën op hun platform te lanceren. Daarbij zien we ook dat particuliere ondernemers daar graag in investeren. Aan de andere kant zien we dat veel ondernemers met vruchtbare ondernemersideeën huiverig zijn ten aanzien van het middel crowdfunding.

Waarom? Omdat ze vaak het idee hebben dat ze hun hele financiële ziel en zaligheid op straat gooien door hun project op een crowdfunding-site te plaatsen. En dat is ook zo. Maar juist daar valt voordeel mee te behalen!

De vraag naar goed onderbouwde projecten waar particuliere investeerders graag in investeren is momenteel groter dan het aanbod.

Uitstekende marketingtool

Waarom particuliere investeerders graag investeren in – liefst duurzame – crowdfunding-projecten? Omdat transparantie tegenwoordig een belangrijk bedrijfs-asset is. Crowd-investeerders krijgen via het publieke crowdfunding-platform een eerlijk en open beeld van wat je met project of onderneming voorstaat. Dat wekt sympathie en levert daarmee goodwill op. De financiële kaders en voorwaarden zijn helder voor iedereen. En dat leidt doorgaans tot positieve reacties van het publiek, andere – meer reguliere – investeerders (als fondsen en banken) én medewerkers. Die vertellen op een verjaardag graag hoe en waarom het goed en interessant is om in je onderneming of project te investeren. Voilá, crowdfunding als uitstekende marketingtool.

Angst voor crowdfunding? Ongegrond!

De angst voor crowdfunding als alternatieve kredietvorm voor ondernemende ondernemers is in onze optiek dus veelal ongegrond. Je bedrijfsplannen dienen immers sowieso voor iedere investeerder transparant te zijn? Dus mocht je project of onderneming zich lenen voor de crowd: doen!

Realiseer je wel dat het tijd en energie kost om de financiële inrichting en consequenties van je bedrijfsplannen helder over te brengen op crowdfunding-platforms. Maar weet je dit succesvol te doen, dan zien deze platforms je graag komen. Sterker nog: de vraag naar goed onderbouwde projecten waar particuliere investeerders graag in investeren is momenteel groter dan het aanbod. Crowdfunding als alternatieve financieringsvorm: krediet en goodwill ineen. So who’s afraid of the crowd?

Meer weten over crowdfunding? Lees onze whitepaper: 6 succesfactoren voor crowdfunding
Heb je een specifieke vraag? Wij helpen je graag verder.
➝ Neem vrijblijvend contact met ons op
➝ Of bel naar 020-6157000

Elke maand onze laatste artikelen ontvangen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief ➜